Allerdings kann es gut sein, dass man die Leistung von Ecke-zu-Ecke durch eine insgesamt niedrigere Auflösung erkauft, denn Großformatobjekive müssen nicht so hoch auflösen wie die fürm Kleinbild.
Wenn ich das richtig verstanden habe lösen Grossformatobjektive in der Regel sogar höher auf, ich würde das Bild bei 5.6 eher nicht beachten sondern nur das bei f16. Die 5.6 sind eigentlich nur zum fokussieren auf der Mattscheibe nötig. Die Basisarbeitsblende liegt je nach Format zwischen 11 und 22, wobei 16 wohl die beste Leistung bringt. Die Auflösung bei f16 finde ich dann doch schon beachtlich (siehe kleiner Busch im Vordergrund) vor allem vor dem Hintergrund das, dass eigentlich eine nicht optimal vergütete Linse im unterem Preissegment ist. Bei einem Reproobjektiv sollte das schon anders aussehen. Wenn ich mich recht entsinne ist das Symmar auch eher für S/W Aufnahmen gedacht. Die MC (Multicoated) Modelle kamen etwas später.

Auszug Wikipedia
Symmar

The Symmar is one of the original Schneider designs, introduced in 1920, and is still relevant and used today. They have a 6-element, 4-group, symmetric design, and give a 70° angle of coverage. These lenses are "convertible", meaning that by removing one of the lens cells the user creates a 3 element lens of longer focal length than the complete lens. The resulting 3 element lens has a smaller maximum f-number. These lenses have two aperture markings, one in white for the complete lens and one in green for the converted lens. When "converted" the resulting 3 element lens will produce softer images than the complete lens.
  • 80 mm f/5.6 (for 6×7 cm)
  • 100 mm f/5.6 (for 6×9 cm)
  • 105 mm f/5.6 (for 6×9 cm)
  • 135 mm f/5.6 (for 4×5 in)
  • 150 mm f/5.6
  • 180 mm f/5.6 (for 5×7 in)
  • 210 mm f/5.6
  • 240 mm f/5.6 (for 8×10 in)
  • 300 mm f/5.6
  • 360 mm f/5.6 (for 11×14 in)
[edit] Symmar-S


The Symmar-S is an incremental improvement to the original Symmar design, adding multicoating to the feature set. The lens is not symmetric like its predecessor and is not convertible. The available focal lengths are slightly different, with the subtraction of the 80 mm, and addition of a 120 mm and two 480 mm lenses of varying speeds.
  • 100 mm f/5.6 (for 6×9 cm)
  • 120 mm f/5.6 (for 4×5 in)
  • 135 mm f/5.6
  • 150 mm f/5.6
  • 180 mm f/5.6 (for 5×7 in)
  • 210 mm f/5.6
  • 240 mm f/5.6 (for 8×10 in)
  • 300 mm f/5.6
  • 360 mm f/6.8 (for 11×14 in)
  • 480 mm f/8.4
  • 480 mm f/9.4
[edit] Apo-Symmar


This is a 6-element, 4-group apochromatic lens design, which has since been replaced by the Apo-Symmar L-Series. Using low-dispersion glass and multicoating techniques, secondary-spectrum reflections have been greatly reduced. The Apo-Symmar lenses up to 360 mm have a 72° angle of coverage, and the 480 mm lenses give a 56° angle.
  • 100 mm f/5.6 (for 6×9 cm)
  • 120 mm f/5.6 (for 4×5 in)
  • 135 mm f/5.6