Spiegelobjektiv flaue Farben
Um die Tatsache der flauen Farben eines Spiegelteleobjektivs weiss ich bescheid, einzig der Grund liegt mir im Verborgenen.
Der einzige Hinweiss, den ich finden konnte, deutete auf das "Loch" im Bildausschnitt.
Das wundert mich aus zwei Gründen:
1. Im Sucher sind die Farben weniger flau als in den Bildern
2. Nach meinem bisherigen Verständnis sollte ein Loch in der Apertur in der Fourierebene (Sensor) nur kleine (Bild)Frequenzkomponenten entfernen, nicht aber alles flau verfärben. Richtig?
Liste der Anhänge anzeigen (Anzahl: 1)
hier ein Reiher mit dem Tokina im Originalschnitt; der Vignettierungsaussage kann ich nicht zustimmen
Anhang 62598
kontrast & maksutov-cassegrain
entschuldigen Sie bitte das ich Englisch schreibe.
Yes , the sunshade is as necessary for mirror lenses as for other lenses, -maybe more.
As I understand the path of light inside, it has plenty of opportunities to fill the entire volume. The constructors remedy is to fit light shields that keep incoming light from joining reflected light. Look at the innards of Leitz\Minolta, Zeiss and Nikon. Since the incoming light to the secondary mirror up front has to cross the path of the image forming light, some compromises have to be made.
Nikon also boasts of having made a hole in the rear mirror (which some of their competitors others also seems to have had for quite some time), so less light wandering around inside the glass.
My conclusion is that stray light destroys contrast (and colour), but that there are ways to minimize this. I am only an optics user and vaguely remember university optics, but maybe an optics designer can explain more.
p.